مقالات عام 2007 - 153 أ


الأديان لشقاء الانسان !؟



تعليق جاءنا من قارئة عزيزة مقيمة بأمريكا . علي مقالنا " الطب الديني للفقراء وليس لرجال الدين "
كنا نود ذكر اسم قارئتنا العزيزة لولا أنها تميل للزهد ولا ترغب في نشر اسمها . رغم أن لها تعليقات كثيرة جديرة بأن ننشرها . وأذكر أنني نشرت أحد تعليقاتها ذات مرة مقرونا بالاسم الأول فقط . فغضبت . ! ..ووعدناها بألا يتكرر .
نص الرسالة :
مقالك الأخير مية مية
احكى لك عن الأحتفال بموسم الأعياد عندنا فى الشغل. هنا فى امريكا اطلقوا على أعياد الكريسماس "موسم ألأعياد "
Holydays Season
,وذلك مراعاة لغير المسيحيين، لا تتخيل التعدديه هنا فى كاليفورنيا و اعتقد انها فى كندا ايضا ( الكاتب : نعم هكذا في كندا أيضا ) ، ناس من كل جنس ولون و دين. المهم ان فى الشغل فى هذا الوقت من السنه بنعمل حاجه بيسموها
Pot luck
يعنى اناء الحظ. وهو عباره ان كل واحد يشارك بصنف معين و نجتمع معآ نأكل و نشارك فى بعض الألعاب. ده ممكن يكون فى كندا ايضآ.
السنه اللى فاتت عملت فطير باللحمه و فى زميله باكستانيه مسلمه سألتنى ان كان اللحم حلال فجاوبت بالنفى فلم تأكل منه. هذه السنه زميله هنديه هندوسيه طلبت ان اعمله بالجبن لآنها مش بتأكل لحمه. مراعاتآ للكل عملته بالجبنه. جاء لى زميل هندى سيخ و سألنى ان كنت وضعت بيض فى الفطير فجاوبت بالأيجاب فلم يأكل منه لأنه مش بيأكل بيض. فى بقى زميله يهوديه لم تشترك معنا من اصله. و استفسرت من زميله امريكيه عن السبب و خصوصآ انه مجرد وقت لطيف بنقضيه مع بعض و لا يمس بميلاد المسيح بصله. فكان الرد ان الأكل لازم يكون كوشر(حاجه زى اللحم الحلال عند المسلمين). شفت عجب اكثر من كده ! لا تنسى ان كل هذا بجانب الصيام عندنا (الأقباط) وهو حوالى ثلثين السنه.يعنى غلبنا الكل. كأن الله هو الله الكل
خالص سلامى و تحياتى
=====
وهكذا كما ترون في مناسبة لطيفة للفرح والمرح بين زملاء أصدقاء وأحباء . عز علي الأديان أن تدعهم يهنأوا معا بيوم سعيد بعيدا عن مشقة ومشاكل ومشاغل العمل . وآلت الا أن تفرق بينهم .

فاللهم انا لا نسألك رد القضاء . بل نسألك اللطف فيه
!! !!
****الحوار المتمدن  2007 / 12 / 20

تعليقات