علي و خضرة : ملحمة شعبية انسانية مصرية حقيقية

منقول - 
الفنان - الممثل - علي الشريف لما راح يتقدم لزوجته قالها " أنا مليش حد في الدنيا دي وأنتِ كمان ملكيش حد.. فيا اما نكون سند لبعض في الدنيا دي.. يا اما كل واحد يتعكز علي نفسه ويواجه الدنيا لوحدة "
_ ولما بقي فنان ومشهور ومرتاح ماديا خافت ليتجوز عليها وبدات تهتم بيه بشكل اكبر لما خد باله من فرق المعامله ضحك وقالها " أنتِ خايفه اتجوز عليكي / عشان أنا ممكن اقابل ستات أجمل منك / أنا عمري ما أنسي الست الاصيلة اللي ف
ضلت سندي في الوقت اللي كنت مش معايا فلوس ولا املك حاجه ولا لاقي أكل " .
_ يوم وفاته كان في بروفه مسرحية ولما تعب جامد رفض يروح للدكتور وقالهم " ودوني عند خضره عايز اموت وأنا مطمن "
_ ولما وصل البيت جمع ولاده وقالهم " أمكم دي اجمل وافضل ست في الدنيا بالله عليكم متهينوهاش بعد ما موت " وبكي
_ قبل ما يموت قالها " متصرخيش عليا بعد ما أموت وخدي بالك من العيال ولو عايزة تتجوزي بعدي اتجوزي أنا راضي والله يا خضرة "
وردد الشهادتين تلات مرات ورحل . - من الفيسبوك يوم 29-6-2020 . ماجدة صبري
=============

تعليقات