نماذج ومواقف انسانية

 منقول -

من الفيسبوك - صفحة أ . شريف منصور .

12-9-2020

فقدت احد اغلي زمايلي في المدرسة زميلي من الابتدائي اللواء هبة الله محمد عبد الرحمن حسن شوقي .
للاسف كنّت اتمني ان نتقابل انما ارادة الله ان ينتقل اليه وهو في عز الشباب .
لنلتقي في السماء ان شاء الله .
عارفين اما يبقي فيه زميل لك ومن انت في اولي ابتدائي و تكبروا مع بعض وكمان جيران ! و الاجمل الخلق و الادب والمستوي الراقي ! لا يمكن تنساهم . هبة كان اصيل وكان رئيس جوزات مطار القاهرة في وقت ما ! ومن دماثه اخلاقه شافني من مكتبه في طابور الجوازات نزل اللواء بنفسه يستقبلني وقف جنبي لغايه ما وصلنا عند شباك الجوازات الظابط الملازم وقف وقال له يا فندم ما سيادتكً كنّت ترتاح في مكتبك واحنا نقوم باللازم !
الرد كان محترم مثله " شكرا يا ابني اخويا شريف من يومه بيحب النظام وكان مسؤول الامن في المدرسة وكان اخر واحد يعمل حاجةً مَش نظامية واحنا اتعلمنا احترام النظام ! وانا واثق انك يا ابني بيكلم الظابط وانت اكيد تعرف ان كلنا امام النظام واحد !
وبعدها سالني هو فيه حد منتظرك فقلت له لا الحقيقة السنة دي انا جيت كذا مرة وًمش معقول اللواء جمال باشا يجي كل مرة يترك عمله لان والدتي مريضه و مرضها خطير! فقال لي انتظرني اوصلك هي ماما فين في البيت ! قلت له لا لاسف في المستشفي . وصلني المستشفي و جه سلم علي امي و ذهب ومن بعدها لم اراه من بعدها من اخر نوفمبر عام ٢٠٠٣ وللاسف توفت امي بعدها باربع اسابيع .
هل بعدها تستطيع ان تنسي اصدقاء الطفولة من الزمن الجميل الذي لم يكن فيه بيننا الا المشاعر الصادقة للمحبه للزملاء و الجيران .


تعليقات