سؤال : من هو المصري الحقيقي ؟

إعداد : صلاح الدين محسن 
31-7-2020

سؤال :
‎Remon Girgis‎ to KMTology - علوم المصريات
30-7-2020
انا عندي سؤال حارق دمي .... وعايز مراجع فيه .... انا بيركبني ١٠٠ عفريت لما يتقالي انا عربي او ان المصريين القدماء كانوا سود او زنوج .... الاولاني انا عارف رده لكن انا فعلا عايز اعرف احنا إلى؟
هذا يزعجني حقًا خاصة لأنني أعيش في الولايات المتحدة والكثير من السود يتظاهرون وكأنهم ملوك وينتمون إلى كيميت ( مصر القديمة ) ..
الاجابة :
Bassma Hefny
المصري القديم نقش كل شئ علي الجدارن نقش نفسه وأعدائه باللون والتفاصيل الجسمانية وملامح الوجه

Bassma Hefny
نقش كمان أعدائه علي حذائه وعلي عصي الملك :
 
Nourhan Abd El Gawad
نتكلم جينات بقى، دي دراسة لمؤسسة ألمانية استخرجت DNA من اكتر من تسعين مومياء من أزمنة واماكن مختلفة وقارنوا بين الهابلوغروب بتاعها وبتاع المصريين الحاليين ولقيوا أن الاختلاف لا يتعدى ١١٪ .
Nourhan Abd El Gawad https://egyorigin.wordpress.com/.../%d8%a3%d9%88%d9%84.../
أول دراسة جينية علي المصريين القدماء (شرح مستفيض)
EGYORIGIN.WORDPRESS.COM
أول دراسة جينية علي المصريين القدماء (شرح مستفيض)

Nanita Itani
طيب وأخيرا"...يعني خلاصة الكومنتس دول...طلع إيه مع حضراتكم...تنوروني لو سمحتوا

Nourhan Abd El Gawad Nanita Itani الخلاصة، الغالبية العظمى من الشعب المصري حاليا هم احفاد المصريين القدماء، وده بينفي فكرة أن من هم من العرق الزنجي أو الامريكان من اصل أفريقي مصريين.

Bassma Hefny Nanita Itani الخلاصة اننا مش عرب أحنا مصريين بنسبة ثمانين في المئة وعشرين في المئه أعراق مختلفه من عرب ويونانيين ورومانيين ولغتنا
=========

تعليقات