بالبلدي الفصيح وروح الفكاهة المصرية

كلام بلدي . علي المصطبة . لكن فصيح . وخفيف الظل .. 
الكلام نشره بصفحته بموقع التواصل الاجتماعي - الفيسبوك - رجل الشرطة والأمن  - المصري .  اللاجيء في أمريكا الآن " العقيد عمر عفيفي " .
 الكلام يتسم بخفة الظل المصرية وروح الفكاهة . فرأينا إعادة نشره هنا . 
والعقيد عمر عفيفي - الذي لا أعرفه - صفحته بالفيسبوك يتابعها الكثيرون . وأغلبهم يشتمونه شتائم مقززة وفي نفس الوقت لا يتوقفون عن متابعة ما ينشره . وتلك ظاهرة محيرة ..!
ولكن أغلب ما  حذر من وقوعه  من حوادث الارهاب وخلافها - قد حدثت بالفعل ! مما يدل علي أن له مصادر قوية في مصر . بداخل العديد من الأجهزة والمؤسسات الحساسة بالدولة
.
          وهو صاحب كتاب شهير . نشره في مصر منذ سنوات . يوعي فيه المواطن المصري بحقوقه القانونية . التي يمكن أن تحميه من العسف والتجاوزات المعتادة من الشرطة مع المواطنين .
وهذا نص ما نشره اليوم 8 يوليو 2015  :


قولنا يا سيسي عاوز آيه بالضبط وبالتحديد من دول العالم عشان يساعدوك ضد الأرهاب ( والسيسي يرد معرفش لسه شوفوا انتو تقدرو تساعدو بأيه )
عندما طالب الوفد الاخير آياه السيسي بتحديد طلباته علي وجه التحديد من دول العالم لمساعدته في حربه ضد الآرهاب فكان رده شوفو انتو ممكن تعملو ايه وتساعدو بآيه ؟؟؟
انتهت المعلومة عند هذا الحد
والقادم مجرد تعليق شخصي علي موقفه
عاوز دول العالم يوردو لك سلاح ببلاش مثلا ؟؟
عاوز طيارات آباتشي زيادة مثلا ؟ طيب ما انت عندك الاباتشي والرافال والميراج والميج بالهبل ؟؟؟
عاوز دول العالم تبعت جيوشها وجنودها لسيناء عشان تساعدك مثلا ؟؟؟ ما انت عندك جيش فيه ٣٥٠ الف عسكري بس للاسف مشغلهم في بنزينات وآفران ومصانع ومزارع وبينقشو كحك العيد ؟؟
عاوز دول العالم تدرب لك جنودك علي مواجهة الآرهاب مثلا ؟؟؟ لو كانت دول العالم بتعرف تدرب كانت دربت الجيش العراقي اللي انسحب قدام جيش الدولة بفضيحة بعد ما شبعو تدريب
عاوز دول العالم تساعدك مخابراتيا بمعلومات ؟ دا انت كنت بتاع المخابرات الحربية والمفروض ده شغلك في الاساس؟؟؟
عاوز دول العالم تساعدك آعلاميا وصحفيا وتقول انك بطل الابطال اللي حتنقذ العالم من الارهاب ؟؟ بسيطه نخليهم يقولو كده لو ده حيساعدك
قول يا سيسي عاوز ايه من دول العالم وحدد طلباتك بالتحديد
آآآه عاوز فلوس تاني
لا يا ابو السيس ما انت لسه هابش ٤٠ مليار دولار من دول الخليج ومن احمد عز ومن جمال وعلاء مبارك وسارق الحراميه زي علي بابا والاربعين حرامي
ايه انت مبتشبعش فلوس ولا ايه
ولو ادوك فلوس حتعمل بيها آيه يا سيسي ؟؟؟
اتقي الله حتموت وتسيبها وحتتشوي بيها في نار جهنم
العقيد عمر عفيفي
الاربعاء ٨ يوليو ٢٠١٥ 
------
 http://salah48freedom.blogspot.ca/?view=flipcard
========

تعليقات