أغاني أثرية - 1

منيرة المهدية - يا واد يا على يا بتاع الزيت 


تعليق : كنت أسمع مطلع كلمات هذه الأغنية . منذ 60 عاماً وأنا طفل صغير . بالريف . مع اضافة جملة سوقية للمطلع - لا يليق كتابتها ! - ولم نكن نعرف لمن هذه الأغنية . حيث لم تكن تذاع بالاذاعة . وتقريباً لم يكن أحد بالقرية يمتلك جهاز تسجيل لمثل تلك المطربة القديمة ليس الآن فقط . بل كانت قديمة حتي منذ 60 عاماً . اذ أن مجدها الغنائي قد بنته في الثلث الأول من القرن الماضي - سلطانة الطرب . منيرة المهدية - .

 منيرة المهدية - يا واد يا على يا بتاع الزيت
 يا بتاع الزيت يا واد يا علي
أهو كده والنبي .. بياع الزيت
يا راجل يا علي .. بياع الزيت
يا واد يا علي .. بياع الزيت
وحط إيده على جنبي
يا نينة جنبي آآه
إسم الله يا روحي
وحط إيده على جنبي
يا امه يا جنبي آآه
قومت انا نطيت
شيل إيدك يا علي .. بياع الزيت
حبيتك يا علي .. بياع الزيت
أنا احبك يا علي .. بياع الزيت
وحط إيده على بطني
يا نينة بطني
قومت انا اتخضيت
والنبي والنبي .. بياع الزيت
أهو كده يا علي .. بياع الزيت
===

تعليقات