مشاغبات وتحرشات عقائدية

صلاح الدين محسن
13-11-2022

ان الله قد أعز الاسلام بالطفل شنودة ... .. ! في عهد محمد , أعز الاسلام بعمر بن الخطاب - بعدما أسلم . وفي هذا العصر , زادت العزة  بضم الطفل شنودة للاسلام... ! يبدو ان الرئيس السيسي , لم يسمع بعد عن مأساة وكوميديا سوداء اسمها : الطفل شنودة ( المنتزع من حضن أبويه , بدواعي تعصب ومشاغبات وتحرشات عقائدية ! ).. لأن المستشار الصحفي للرئيس لم يبلغه والمستشار الاعلام لم يطلعه , ورئيسة الشؤون الاجتماعية لم لا يمكنها حل مشكلة انسانية خوفاً من غضب العمائم , وشيخ الازهر لم يزهر قلبه حتي يتدخل لحل مأساة طفل بريء في عمر لا يساعده علي فهم خلافات واختلافات وضغائن المعتقدات وعنتريات صراعاتها الصغيرة فوق جثث الأبرياء , ورئيس الوزراء لا وقت عنده لحل المشكلة التي قد تبدو للبعض صغيرة ولكن معانيها كبيرة جداً ( بلطجة دينية وسط تجاهل السلطات صغيرها وكبيرها ). لان كافة المسؤولين بالدولة ليست لديهم صلاحيات لحل مشاكل البلاد والعباد الا بعد صدور توجيهات من السيد الرئيس !! والرئيس السيسي , كان مشغولاً هو وكل مساعديه ومستشاريه في الاعداد لمؤتمر المناخ .. .. وبعد انتهاء المؤتمر . سوف يتدخل , ويأمر باعادة  "الطفل شنودة " لأبويه .. ولو من باب الرفق بالطفولة البريئة - 

ملخص عن مأساة الطفل شنودة - 4 سنوات - الذي عثرت عليه أسرة مسيحية وهو وليد رضيع .. وتبناه رجل وزوجته - بدون انجاب - وببلاغ كيدي سارع الاسلاميون والسلطات تدعمهم بانتزاع الطفل البريء لأسلمته قسراً , بزعم ان الانسان يولد مسلماً بالفطرة ! ويوجد آلاف الاطفال من آباء وامهات مسلمين - وهم ضائعون ومشردون بالشوارع , دون رعاية .. ولكن هذا الطفل بالذات من يريده الدواعش الاسلاميون ومن يؤيدهم من السلطات الرسمية . كنوع من التحرش العقائدي الذي يدمنوه ويعتبرونه جهاداً  سيضاف لميزان أعمالهم عند الله . فيدخلهم جنة النسوان والغلمان , لكي يعيثوا فيها كما تعيث الخراف في النعاج بالحظائر .. ! .
منفول من الفيسبوك " 13-11-2022
#نفسي أرجع لبيتي🚶‍♂️🏠
كلمات ✍️ عادل غبريال
هو أنتوا ليه هنا حابسيني ؟؟!!
وبابا وماما ليه ؟ مش بيزوروني
من زمان في البيت ده سايبيني
عملت إيه عشان منهم تحرموني
وليه في بيت الأيتام ده جبتوني
#نفسي أرجع لبيتي🚶‍♂️🏠
الأطفال بيقولولي إني إبن حرام
وأنا مش فاهم معني إل بيقولوه
وإني هامشي🚶ف سكة الإجرام
ودي سكة إل أمه وأبوه💔 رموه
لكن أنا شنوده إل أمه وأبوه ربوه
#نفسي أرجع لبيتي🚶‍♂️🏠
ليه يا بابا فاروق سبتهم ياخدوني
مانا كنت عايش في بيتي مبسوط
هو صحيح ذي ما بيقولوا رمتوني
وإني هاعيش العمر كله هنا مربوط
والا؟؟ كلامهم غلط ومش مظبوط
#نفسي أرجع لبيتي🚶‍♂️🏠
العيال هنا مش نضاف مش حلوين
وبيعملوا حاجات مش متربي عليها
وحشني أصحابي وزمايلي المتربين
وحشتني ماما ووحشني أكل إيديها
وحشتني مدرستي والناس إل فيها
#نفسي أرجع لبيتي🚶‍♂️🏠
لوبتحبوا ربنا من هنا بسرعه خدوني
تعبت ومش قادر أتحمل العيشه هنا
عشان خاطر ربنا لماما وبابا ودوني
أنا لسه صغير مش حمل التعب والعنا
نفسي أرجع لبيتي وأعيش تاني الهنا
#مش هننساك يا شنوده 💖
#نفسي أرجع لبيتي🚶‍♂️🏠
#بقلمي عادل غبريال

تعليقات