الحال و باختصار


مختارات : صلاح الدين محسن
5-1-2023

من الفيسبوك زومبجي   Zombagi   مشاركة Emad Azer   ٤-١-٢٠٢٣

مسكونى شركه صغيره .. و حلفت لهم بشرفى أن الشركه دى فى خلال سنتين هتكون من أفضل الشركات..
و من يوم ما مسكتها و أنا مش بنام..
بدأت التطوير من أول لحظه..
شلت البلاط القديم و عملت الأرضيات كلها رخام..شلت التكييفات القديمه و عملت تكييف مركزى..غيرت الديكورات تماما..
بصراحه كنت عاوز أعمل تغيير شاااامل يليق بالشركه..
لكن السيوله اللى فى الشركه خلصت و أنا فى نص مشوار التطوير..
اضطريت أبيع شوية مكن و أستلف من الشركات التانيه..
لكن الموضوع لسه محتاج سيوله عشان مستقبل الشركه..لازم أربط الحزام..
قللت مرتبات العمال و سرحت شوية موظفين..
و طبعا العمال و الموظفين عشان معندهومش انتماء لشركه بدأوا يعملوا مشاكل..و كل ما يخشوا مكتبى و يشوفوا التطويرات اللى تعملت فيه يحقدوا و يطلع السواد اللى جواهم..
لكن أنا صاحب مبدأ..ولى هدف لن أحيد عنه مهما حصل..
اضطريت أرهن الشركه عشان أرصف المداخل و أشجرها و أعمل اضاءات ليليه تليق بشركه محترمه..
البنك اللى رهنت له الشركه طلب منى أوفر عماله و أبيع شوية مكن كمان..
الحقيقه أنا وفرت و بعت..
والحمد لله.. نتيجة التطوير بدأت تبان لكل الناس..
كل اللى رايح و اللى جاى عمال يبص على الشركه..مش مصدقين حجم العمل اللى تم..
معجزه بكل المقاييس..
احنا عملنا معدلات غير مسبوقة فى انجاز أعمال ارخام  و الدهانات و عملنا أرصفه مش موجوده فى أفضل الشركات فى أمريكا و أوروبا..و اللى عملناه فى سنه كان يحتاج سنين..
صحيح أصحاب الشركه اتحبسوا لكن كله يهون..

و بعدين ان شاء الله لما يخلص التطوير اللى فى دماغى همشى عشان انا مش غاوى مناصب..
أنا يهمني التطوير و بس..
و عموما انا مش هسيب الشركه دى غير لما التطوير يخلص لأن دى أمانه فى رقبتى و ربنا هبحاسبنى عليها..
و مش هيهمنى شوية الكلاب اللى عماله تنبح دى طالما القافله تسير والحمدلله..
حد له شوق فى حاجه؟

____________________________

تعليقات